Treåring eller tonåring?!

Ibland börjar jag undra hur gammal dottern är egentligen. Dagligen smälls det i dörrar ackompanjerat med ett ilsket ”Lämna mig IFRED!”. Andra vanligt förekommande utrop är ”Låt mig vara ifred!”, ”Jag vill INTE prata med dig!”, ”Jag tänker faktiskt inte lyssna på dig nu!”, ”TYST MAMMA JAG VILL INTE HÖRA DIG NU!” och så vidare. Det är otroligt mycket dramatik och stort gestikulerande. Hela tiden. Och jag bävar lite lagom inför tonåren.

Men det är inte bara utbrott och ilska utan stora känsloyttringar över lag. Hon spelar liksom ut hela registret. Och med det kommer också oerhört mycket kärlek. Ikväll, när vi pratade om varför hon inte vill sova i sin säng, förklarade hon ”Men jag älskar ju min mamma!”. Och med det menar hon att hon vill sova bredvid mig, för tid och evighet. Det kom även ett ”Det är farligt på mitt rum! Det finns farliga skuggor och monster. Och jag KAN INTE sova där själv. Jag MÅSTE sova i er säng.”

Jag tror att jag närt en dramatiker vid min barm.

One thought on “Treåring eller tonåring?!

  1. Jag är övertygad om att förskoleåldern borde kallas ”lilla tonåren”. Det är ju så många likheter. Lite hormoner på det så förstår man ju vad som väntar :0

    Gilla

Kommentarer

