Lugnet efter stormen

Man blir onekligen lite mör efter en eftermiddag likt den igår. Och nej, det är inte helt ovanligt med sådana, även om hon inte brukar hålla låda lika länge som just då. Jag hittade en sida som beskriver barns utveckling (bland mycket annat). Jag har inte gjort någon research på vem som ligger bakom denna sida så jag säger varken bu eller bä om den. Men det här stycket stämmer väldigt bra in på vår snart 4-åring:

4-år är på många sätt en harmonisk ålder. Barnet är aktivt, nyfiket och roligt. Men runt 4 år kommer barnet in i en intensiv utvecklingsperiod och som vid all utveckling kan det också bli jobbigt. Det kan bli en kamp om makten hemma och till synes små motgångar kan göra barnet rasande. Nu är barnet inte lika lätt att avleda längre.
No shit! Maktkamper och avledningsmanövrar utan verkan. Hela tiden.

4-åringen har en bra självkänsla och tror på sin egen förmåga. Världen öppnar sig och barnet söker sig allt längre från mamma och pappa, men behöver förstås också den trygga basen hemma. Ena stunden stor och kapabel, nästa stund liten och mammig och pappig. Det är motsatsernas tid.
Japp. Kan själv vs kan absolut ingenting. All day long.

Kompisarna blir allt viktigare. Barnet lär sig ta hänsyn, samarbeta, kompromissa, vänta på sin tur och empatin vaknar. Förstår och vet allt mer, också om hot och faror och blir därför ofta mer ängsligt. Vågar till exempel inte gå på toa själv. Mörkrädsla och mardrömmar är vanligt liksom tankar på döden
Ja, det med. Alltihopa.

Idag tänkte jag att vi skulle ha en lite lugnare dag. Jag ska roa mig med att sätta maskeringstejp lite här och där inför målning av vardagsrummet. Sen funderar jag på att sitta och äta godis i soffan fram till klockan 15 då storasyster ska hämtas på förskolan.

Kommentarer

