Gasellmamman

När jag nattar barnen på egen hand går det till på lite olika sätt. Lillebror är än så länge relativt oberäknelig, om än lättsövd. Men man kan inte lita på att han vill somna i sovrummet. Och då får han somna nån annan stans – inte sällan vaggandes framför köksfläkten. Storasyster vill numera att man läser för henne i hennes säng tills hon somnar. Och de vill gå och lägga sig ganska exakt samtidigt. Och där uppstår ett problem.

Ikväll hade jag två mycket trött barn redan vid 19-snåret. Så jag hjälpte storasyster att göra sig iordning samtidigt som jag fyllde lillebror med ersättning. Sen sa jag god natt till honom och lade honom i hans säng och gick över till storasyster. Hon var väldigt angelägen om att jag skulle börja läsa för henne, så det gjorde jag. Då hör jag ett vrål från rummet intill och här kommer gasellen in i bilden – jag skuttar så tyst och snabbt jag kan mellan sovrummen, för att stoppa in napp, stoppa om och klappa. Han blundar och jag skuttar tillbaka till storasyster. Så läser jag lite till. Lillebror börjar åter gråta och gasellen ger sig iväg (jag förstår ju att jag inte ser ut som en gasell…snarare typ som en älg med höftbesvär). Han vill dock inte lugnas, så jag bär med honom till soffan och ger honom mer ersättning. Då börjar storasyster ropa efter mig från sin säng. Hon kan inte läsa själv, säger hon. Jag matar klart lillebror och lägger honom åter i sin säng, där han gosar ner sig ordentligt. Sen med raska steg åter till storasyster. Där ligger jag och läser ABC-boken medan jag försöker lyssna efter ljud från rummet intill. Jag kom till bokstaven D innan jag upptäckte att även hon somnat.

Jag har gjort två utryckningar till, till lillebror som började gråta i sömnen. Men nu verkar det som att även han kommit till ro så att gasellen får vila sina trötta ben.

20130424-203118.jpgEn ABC-bok helt i min smak.

Kommentarer

