Jag fick en blåsbubbla i ögat

Det här med att gå till läkaren med dottern är ett äventyr. Hon har de senaste två veckorna klagat på att hon har ont i ögonen och med tanke på besöken på S:t Eriks ögonsjukhus för några år sedan är jag lite nojig just med hennes ögon. Så jag tänkte att det är bättre att gå till läkaren en gång för mycket helt enkelt. Sagt och gjort.

Dottern var väldigt road av besöket. Själv kände jag mig mest inbillningssjuk i hennes ställe.

Läkaren – Jaha, så vad har hon för besvär?
Jag – Hon har klagat på smärta i ögonen senaste två veckorna.
Dottern – Jag fick en blåsbubbla i ögat igår. Det gjorde jätteont. Min kompis och jag var i parken och blåste blåsbubblor. Så pangade vi dem. Det var jättejättemånga blåsbubblor som vi pangade med spaden. Men sen skulle vi gå hem men det ville inte jag. Men mamma och pappa sa att vi skulle gå hem fast jag inte ville det. Så fick jag en klubba på pizzerian. Jag fick det. Jag fick en egen pizza. Och en klubba. Och sen…
Jag – Ja alltså hon brukar ha bra koll på var hon har ont. Och den här smärtan verkar inte komma vid något särskilt tillfälle. Jag har försökt titta henne i ögonen men inte sett något konstigt…
Dottern – Jag har blåa solglasögon! Men vi glömde dem hemma idag… men vi gick till floden! Men jag fick inte gå ner i vattnet sa mamma. Men i sommar ska vi bada där. Man kan bada i vattnet!
Läkaren – Ja… har hon några andra…symtom?
Dottern – Jag fick jätteont i ögat av blåsbubblan…Men jag var på kalas hos min kompis! Han fick en bok av mig med en drake på. Och så fick jag en blåssak. Som man blåser i så den låter jättehögt! Och så var alla barnen på kalaset…
Jag – Nej, inget annat än att hon klagar över ont i ögonen.
Dottern – Det gjorde faktiskt jätteont!

Så där höll vi på en stund. Och efter lite tittande, klämmande och kännande på ögonen var det inte mycket annat att göra än att gå hemåt. Eller ut i solen i alla fall! Jag hade ju lovat att vi skulle återvända till floden (eller sjön Trekanten som vi övriga kallar den).

20130502-140943.jpgRitar lite i väntan på att få komma in till läkaren.

Kommentarer

