Nödlögner i bilen

När man kör bil i 110 km/tim finns det en sak jag helst inte gör. Den saken är att stanna bilen för att leta borttappade leksaker. Jag vägrar! Jag vägrar såklart även att leta borttappade leksaker när jag kör bil i 110 km/tim. Så när dottern börjar vråla från baksätet att hon tappat ett gosedjur jublar jag inte.

– Jag vill ha den NU!
– Älskling, jag kan inte plocka upp den just nu.
– Jag VILL ha den NUUU!
– Jag förstår det, men jag kan inte vända mig om nu. Vi kan krocka.
– Men JAG VILL HA DEN NU MED EN GÅNG!
– Mmm…men det går inte. Då måste jag stanna bilen och det går inte på E4:an.
– STANNA BILEN NUUUUUUU!
– Nej det kan jag inte göra.
– STANNA BILEN.

Så höll vi på en stund tills mina argument tog slut. Nästan.

– Nej jag kan inte stanna bilen för då kommer polisen och tar oss.
– STANN… va?
– Jo om man stannar bilen här så kommer polisen och… eh… tar oss. Ja.
– Va?!
– Ja.
– Kommer polisen och tar oss?
– Ja det gör de verkligen.

Sen blev det tyst. I säkert fem minuter. Så var vi framme och gosedjuret kunde letas upp.

Kommentarer

