Att bli väckt

Jag antar att jag får tacka min tantigare sida för att jag inte stannade ute så sent igår. Och för att jag höll alkoholintaget på en låg nivå. Allt detta kunde jag snabbt konstatera efter morgonens brutala väckning.

Jag fick förvisso sova gott inatt (till skillnad från natten innan, som spenderades med gråtande dotter pga ont i munnen. En gråtande dotter som i sin tur väckte sin lillebror som började gråta…) och kunde lämna över sonen till mina föräldrar vid 05:20. Och även dottern, när hon väl vaknade. Men sen…

Långt borta hörde jag en välbekant stämma säga något om att hon ville ha vatten. Gång på gång, med mer och mer irritation i rösten. Till slut mumlade jag fram att hon skulle be mormor eller morfar om det. Men då berättade hon att hon ville ha vatten av mig, ur min flaska, eftersom att hon tänkte lägga sig och sova igen. Så hon fick vatten av mig, ur mil flaska. Men inte sjutton hade hon några som helst planer på att sova.

Nej, hennes mål var inställt på att få mig att kliva ur sängen. I tjugo minuter pratade hon oavbrutet om allt och inget. Och så snart jag försökte blunda var hon på mig som en tysk militär av äldre årsmodell. Emellanåt puttade hon på mig med ett ”men kliv upp nu då!”.

Så jag gav upp. Klockan var 08:45 och min tanke var att få sova ett bra tag till. Men inte det. Så jag klev upp och fortsatte att lyssna på monologen. En monolog som för övrigt nyss tog slut, när hon somnade för natten.

Kommentarer

