Nämen här går jag runt och är lite sådär småpolitisk

Kommer ni ihåg barnvagnsmarschen som jag skrev om den 8 mars i år? Regnskyddet som man fick på plats av RFSU har jag kommit att använda mycket. Främst för att det regnskydd jag hade till vagnen tidigare släppte in vatten. Och varje gång jag plockar fram det påminns jag om två saker:

1. Vi har det väldigt bra här i Sverige! Vi har en mödravård i världsklass. Vi kan känna oss trygga när vi föder barn (ja, jag vet hur det ser ut på förlossningsavdelningarna och jag vet hur barnmorskorna sliter häckarna av sig för att få det att gå ihop. Och ja, det måste bli bättre!). Vi får hjälp när något inte går som det ska. Vi har dessutom rätten till säkra aborter. En rätt vi ska vara rädda om.

2. Det finns så många kvinnor, i så många länger, som inte får känna denna trygghet. Som inte får den hjälp de behöver vid komplicerade graviditeter och förlossningar. Som lever i länder där aborter är illegala och där kvinnor tvingas till osäkra aborter med risk för sin hälsa och sina liv.

Det här gör att jag känner mig både lyckligt lottad och arg. Lyckligt lottad över att ha blivit född just här. Arg över att
så många kvinnor får lida. Eller dö.

20130610-094319.jpg
Jag glömde visst galonisarna hemma. Men priviligierad är jag likväl.

20130610-094338.jpg

20130610-094405.jpg

Kommentarer

