Jag väljer att blunda

I samband med att jag blev gravid med första barnet tappade jag helt förmågan att ta in alla hemskheter som sker i världen. Jag kan sedan dess inte förmå mig själv att läsa artiklar i tidningen som på något sätt rör barn som far illa. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man medvetet kan göra illa ett barn. Och det enda jag ser framför mig när jag råkar fästa blicken på någon av alla dessa hemska rubriker är mina egna barn. Och det, mina vänner, gör mig illamående.

Det är inte så att jag inte förstår att det förekommer att människor behandlar barn illa. Tyvärr. Men jag kan bara inte ta till mig av det som står. Jag orkar inte sätta mig in i vad som skett. Och ta in lidandet. Istället väljer jag att blunda. Scrolla vidare. Läsa om nån kändis som gjort en misslyckad plastikoperation eller nåt annat som jag ställer mig fullständigt likgiltig inför. Men som likväl får mig att slippa fundera över hemskheterna. Och det tänker jag fortsätta med.

Kommentarer

