De där bröllopsnaglarna

Inför sommarens två bröllop så passade jag på att gömma mina minst sagt misskötta naglar under tio akrylnaglar. Detta gjordes på salong och var en intressant upplevelse för en som aldrig tidigare närmat sig ett liknande ställe. Jag är nämligen tämligen obrydd om mina naglar till vardags.

Med naglarna på plats hade jag i vart fall respektabla händer i några veckor. Alldeles lagom för att klara sig över de två bröllopen. Men naglarna kändes hela tiden långa och i vägen. Högst opraktiska med andra ord. Men vad gör man inte för att få in lite glamour i vardagen?

Efter det andra bröllopet åkte vi raka vägen till stugan. Och där gör sig låga naglar inte besvär. De hjälper en varken att knyta skosnören, plantera blommor, bena ut lax eller att plocka små sköra smultron. De är dessutom inte optimala om man har något med barn att göra. Framför allt inte blöjbarn. Så efter några dagar började jag klura på hur jag skulle lyckas göra mig av med dessa skapelser.

Jag googlade mig fram till att aceton skulle göra susen, bara man lät naglarna ligga i detta acetonbad tillräckligt länge. De skulle liksom lösas upp, stod det. Peace of kaka tänkte jag – tid har man när man är i sommarstugan.

1,5 deciliter aceton och en timme senare hade jag fått bort en hel del av naglarna. På ena handen. Svärandes bestämde jag mig för att skita i att slutföra det hela. Jag var less och hade i alla fall en hand som jag kunde använda åt att utföra hushållsarbete.

I tre dagar levde jag med en nästan normal hand (om man inte tittade på närmare håll på naglarna) och en med utvuxna klor. På landet kändes detta helt ok. Tror ingen brydde sig nämnvärt. Men när vi kom hem kände jag mig lätt felkonstruerad. Förmodligen smälte jag in finfint. Men jag köpte ytterligare aceton och tog mig an andra handen, med samma resultat.

Nu hade jag alltså två händer med naglar som förvisso var korta, men som framför allt såg förjävliga ut. Det var bara att bita i det sura äpplet gå till salongen och be dem hjälpa mig. Jag skämdes som en hund när jag visade upp mina alster.

Men slutet gott, allting gott – nu har jag åter mycket praktiska (och väldigt korta!) naglar och är så förnöjd. Varsågod att njuta av bildkavalkaden.

20130727-202347.jpg Innan bröllopen.

20130727-202425.jpg Bröllopsnaglarna!

20130727-202505.jpg Det här skulle ta bort naglarna var det tänkt – acetonindränkta bomullspads med folie över. Hahahahahahaha säger jag. Det funkar inte alls.

20130727-202631.jpg Acetonbad av vänster hand, i stugan.

20130727-202713.jpg Acetonbad av höger hand, nu hemma.

20130727-203009.jpg Den bättre av två händer, med akrylrester.

20130727-202805.jpg Naglarna efter sakongsbesöket. Jag ville inte ha nagellack men efter ett antal ”men det ingår i priset!” så gav jag upp och valde det mest diskreta de hade.

Kommentarer

