Att få sanningen kastad i ansiktet

Tidigare i veckan var dottern på fyraårskontroll på BVC. Hon fick mätas, vägas, hoppa på ett ben, balansera på en linje, kolla syn och hörsel. Och så fick hon rita en teckning. Det tog henne säkert fem minuter innan hon började rita. Först skulle hon prata med sjuksköterskan om än det ena och än det andra. Typ om att hon varit i sjöboden och att hennes barbie fått en häst. Och att kusinerna hade hoppat mycket på studsmattan. Och det var ju roligt alltså. Och så fortsatte det. Till slut kom hon fram till att hon skulle rita av mig. Hennes älskade mor.

Hon började med huvudet. Runt och fint. Jag fick stora, stora ögon med pupiller och allt. Sen kom håret. Mycket hår. Tjockt. Det var säkerligen väldigt glansigt också, även om de matta kritorna inte visade just det. Så en glad mun. Jag kände mig hedrad. Tjusigt värre.

– Är den färdig nu? frågade sjuksköterskan.
– Nej… inte riktigt, svarade dottern. Jag har ju inte ritat pannan.

Och så ritade hon RYNKOR i pannan! Flera tydliga vågräta sträck. Utan att blinka.

– Nu är den klar. Här är min mamma!

Jamen hur är det tänkt att jag ska reagera på det här?!

20130728-112937.jpg

2 thoughts on “Att få sanningen kastad i ansiktet

  1. Här är det viktigt att komma ihåg att ett litet barn inte ser rynkor som något att skämmas för—och att vuxna kanske inte heller bör göra det.

    Det kunde även ha varit mycket värre: I en liknande ålder barnvaktades jag av min mormors allt annat än tunna syster. När hon tog en middagslur slogs jag av hur hennes form och position nästan perfekt matchade något jag hade sett på tv något tidigare. I barnslig oskuld ville jag påpeka detta rätt lustiga faktum. Dock: ”Du ser ut som en gris.” resulterade i för mig svårförklarliga tårar från barnvakten och, några timmar senare, en rejäl utskällning från min mormor.

    Gilla

    • Haha ja den är värre, helt klart. Och visst har du rätt i att barnens perspektiv är klart annorlunda än ens eget – mera rakt på (på gott och ont som sagt) och utan den värdering man själv lägger i det som sägs.

      Gilla

Kommentarer

