Who’s got the power?!

Vi var aningens sena till förskolan imorse. Det berodde nästan enbart på att jag och lillebror råkat ta oss en tupplur i sängen medan storasyster tittade på Bolibompa och att tiden råkade springa iväg. Och att klockan plötsligt råkade bli 08:25 innan vi vaknade. Sen blev det lite stressigt.

Jag rationaliserade bort det mesta av mina egna morgonsysslor (däribland kaffet…Herre jistanes säger jag bara)(på ett dåligt sätt då) till förmån för att få barnen redo för avfärd. Jag iklädde mig i vanlig ordning promenadkläder (dag 5 utan tvätt) och stoppade i mig nåt att äta. Jag letade fram en torr blöja och rena kläder åt lillebror. Så kom jag på att han nog var hungrig och ville äta lite. Men att sätta sig och mata en åttamånaders knodd är liksom inte gjort i en handvändning, så han fick bröstet. Allt förlöpte väl och vi hade gott om tid kvar när dottern satte sig på tvären.

”Nej mamma, jag kan nog inte klä på mig nu för jag är upptagen. Scarlet (Hornie har fått ytterligare ett nytt namn) måste beta lite. Och så måste hon ta på sig de här kläderna.”

Det är en konst att förhandla med ett barn som sätter sig på tvären, samtidigt som man sitter i andra änden av hemmet och försöker amma. Där och då tänkte jag att det nog är ganska så tur att vi bor så pass litet. Man kan liksom alltid konversera med varandra oavsett om man befinner sig i olika rum. Jag försökte inflika att det var rätt kallt ute och att hon behövde ta på sig ett par byxor.

”Nej du mamma, inte byxor. Sommarbyxor. Jag bestämmer faktiskt själv!”

No shit. Klädvalen har jag för flera år sedan överlämnat med varm hand till henne själv. Det är liksom ingen mening att lägga sig i. Men ibland försöker jag påverka lite, åtminstone så pass att hon ska slippa frysa på förskolan. Så jag påpekade att hon nog skulle frysa med sommarbyxor och att vanliga byxor vore klokt.

”Okej mamma. Då tar jag vanliga byxor över sommarbyxorna. Så gör vi!.”

Och så gjorde vi. Sen att det tog ytterligare tjugo minuter innan hon klätt på sig är en annan femma.

Kommentarer

