Om jag ska vara lite allvarlig

Jag vill prata lite mer om det här med mensvärken. Jag tycker faktiskt att det är fördjävla surt att behöva stå ut med det. Men visst, det är bättre idag än när det hela satte igång för en sisådär tjugonånting år och jag hade så ont att jag kräktes vareviga månad. Det har verkligen inte varit en berikande upplevelse på något sätt och vis. Och ja, jag har provat de flesta värktabletter på marknaden genom åren (med undantag för morfinpreparat). Jag har ätit mig igenom en djungel av p-piller i förhoppning att det skulle bli bättre (vilket det förvisso blev, men då fick jag en massa andra biverkningar istället – pest eller kolera). Men när man har så där överdjävligt ont finns det inget som hjälper. När ingen motion i världen ens går att överväga. När man inte klarar av att gå till vare sig skola eller jobbet. När det enda som går att göra är att ligga i sängen eller soffan och kvida. Ja, då är jag inte så jävla road av att vara kvinna.

Och så det här med PMS. Det är inte heller jättejätteroligt. Att plötsligt undra vad det är för FEL på alla människor i ens omgivning. Särskilt ens partner har en fallenhet att hamna i skottlinjen här. Jag vill typ skilja mig, lämna barnen och skaffa egen lägenhet långt bort från ALLA. Även det en gång i månaden. Ja, med den skillnaden att det håller i sig mer än bara 1-2 dagar. Det är jättemysiga dagar för hela familjen. Vekligen. Här ska jag dock tillägga att mina PMS faktiskt blivit marginellt bättre efter att jag fått barn. Eller så skedde förbättringen i samband med att jag började äta ssri, vem vet. Numera är jag mest sur och tvär utan att kunna förstå varför, förrän mensvärken sätter igång. Då trillar polletten ner.

Det är inte värst den här gången. Tack och lov. Jag har till och med en skön dag. Till och med värdet är på min sida. Och för stunden leker dottern hos en kompis och sonen sover. Det är bara det att den här dagen kom med löften om mer smärtor i framtiden. Jag har ju sluppit skiten i över ett och ett halvt år. Och det har varit en härlig tid.

Kommentarer

