Dopfunderationer

I lördags åkte jag och dottern iväg till ett dop. Det var en av hennes kompisars lillebror som skulle döpas. Dottern har vart på ett par dop tidigare, men det var så pass läge sedan att hon inte minns dem. Frågorna inför detta dop var således många och i vissa fall lite krångliga.

Först ut var ”Varför ska han dödas?”, så jag fick förklara att en riktigt så dramatisk dag skulle det inte bli. Sen blev det många varför och hur då och varför är inte vi döpta och så vidare, innan det var dags att åka iväg.

Väl i kyrkan trodde jag att frågorna skulle hagla. Istället var hon knäpptyst och hyssjade åt mig när jag försökte viska till henne för att kolla om hon var okej. Hon undrade inte ens varför prästen pratade engelska.

Efteråt ville hon se sig omkring på kyrkogården. Hon frågade vilka det var som låg begravda och varför de dog. Varför vissa gravar hade fina blommor och andra inga blommor alls. Varför man inte fick klättra på gravstenarna och varför prästen hällde vatten på bebisens huvud. Och varför någon målat i taket på kyrkan, för det får man väl ändå inte.

Sen var det dags för dopkaffe och hon åt två kanelbullar och en ansenlig mängd apgodisar. Och så fick hon leka med sin kompis. Själv fick jag en trevlig pratstund med både dottern och vuxna. Och så fick jag gosa med en nydöpt liten.

Kommentarer

