Att lämna något bra för något okänt

Idag var sista dagen på förskolan för dottern. Jag tycker att det känns jättejobbigt. Både hon, jag och hennes far har trivts väldigt bra med den förskolan. Personalen är underbar och det har liksom aldrig varit några större problem, med något, under de år hon gått där. Hon har en massa kompisar som hon älskar och har känt sig trygg från första dagen. Allt har flutit på väldigt bra. Därför känns det extra trist att flytta henne därifrån.

Vad som känns rent ut sagt skitjobbigt är att hon kommer att börja på en förskola med mycket dåligt rykte. En förskola som jag besökt efter att ha pratat med både enhetschefen och den som är placeringsansvarig (eller vad det nu kan tänkas heta) och frågat varför de får så dåliga omdömen. Dessa omdömen är alltså föräldraenkäter som fylls i årligen, där alla har möjligheten att dela med sig av vad de tycker om verksamheten. Dessutom är just denna förskolan omskriven i media på grund av allt ifrån stora, stökiga barngrupper med dålig personaltäthet till barn som rymt. Jag fick inga bra vibbar när jag var där på besök, även om barngruppen nu är mindre och sägs vara mindre stökig.

Så mitt i min ångest över att behöva lämna en bra förskola har jag kämpat för att inte låta henne påverkas av min bild av nya förskolan. Vi har bara pratat om hur roligt det ska bli. Att hon kommer att lära känna en massa nya barn. Att hon kommer att lära sig en massa. Och jag höll mig ifrån att börja fulgråta när jag kramade om alla fina pedagoger på gamla förskolan. Istället fällde jag några tårar när jag körde hemåt. När hon inte såg.

Nu håller vi tummarna för att det inte blir så illa som magkänslan säger. Och så hoppas vi på att hon snart får plats på någon av de förskolor vi faktiskt önskat få plats på. Fram tills dess hoppas vi på det bästa.

Kommentarer

