Just another middag

Pappan – Maten är klar. Kom och ät!
Dottern – …
Sonen kommer springandes in till köket och sätter sig på sin stol.
Pappan – Kom och ät!
Dottern – …
Sonen börjar äta.
Pappan – HALLÅ?!
Dottern – VAD ÄR DET???
Pappan – …

Dottern lommar in i köket. Här startar en vild diskussion barnen emellan om var mamman i familjen ska sitta. Mamman suckar. Pappan suckar. Barnen vrålar. Till slut har alla fått en plats.

Dottern – Men jag vill inte ha lax! Jag vill ha köttbullar/korv/fiskpinnar/linssoppa/hamburgare/vad som helst men inte lax!!
Mamman – Det finns lax och potatis. Du får väl äta potatis då.
Dottern börjar mosa potatisen med smör.
Sonen – MJÖLK!
Pappen reser sig upp.
Sonen – MJÖÖÖÖLK!
Pappan – Jag håller på att hämta mjölk.
Sonen – MJÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLK!!
Dottern – Jag vill ha mjölk FÖRST!
Pappan gör här ett försök att hälla mjölk i två glas samtidigt, allt medan det pågår en vild och högljudd diskussion mellan barnen om vem som ska dricka ur vilket glas.
Sonen – Mjölk! (nöjd)
Dottern sträcker sig efter sitt glas och lyckas välta det över bordet. Det rinner mjölk över bordet och ned på golvet genom springan i bordet. Mamman scannar köket på hushållspapper, vilket såklart inte finns nånstans. Pappan går iväg och hämtar toapapper.
Dottern – Men hallå, jag vill ju ha mjölk!
Mamman hällar upp ett glas mjölk till dottern. Därefter torkar pappan och mamman bordet/golvet under tystnad.
Dottern – Får jag ingen lax?
Mamman – …

Sonen – GAFFEL!
Pappan – Du har ju en gaffel. Där!
Sonen – INTE DEN! GAFFEL!
Dottern börjar vifta sin gaffel framför sonen, som sträcker sig efter den. När han nästan når den rycker hon undan den och börjar skratta.
Sonen – GAAAAAAAAAAAFFEEEEEEEEEEEEEL!!
Mamman går och hämtar en likadan gaffel som dottern har och räcker över den till sonen.
Sonen – Gaffel. (nöjd)

Dottern – Jag kan en jättebra sång!
Pappan – Mmm, du kan väl sjunga den sen då.
Dottern – Ja, fast jag MÅSTE sjunga den nu!
Dottern börjar sjunga en högst oklar melodi ”Det var en gång ett barn….som hette BAJSKORV….och PRUTT…och hon hade en jätteFIIIIIIS…”
Sonen – BAJSKORV!! (Skrattar hysteriskt).
Mamman – Mmmmm jättefint, verkligen. Men nu äter vi.
Sonen – BAAAAAJSKORV!!
Dottern – ”…och hon bara bajsade och bajsade….jättemycket bajs…”
Sonen – BAAAAAAAJS!
Pappan lägger huvudet i händerna och skakar på huvudet.
Mamman – DU FÅR SJUNGA DEN SEN! NU ÄTER VI!
Dottern slutar sjunga och lastar i sig massor med lax.

Sonen – Lotta!
Mamman – Lotta, ja. Vad är det med henne?
Sonen – Lotta blomma!
Mamman – Har Lotta fått en blomma?
Sonen – LOTTA BLOMMA!!
Pappan – Jag tror han säger ”lukta blomman”.
Sonen – Mmm (ler nöjt)
Mamman – Jaha…du tänkte så…
Sonen ställer sig upp och luktar på blomman som står på bordet.
Sonen – Lotta blomma.
Pappan – Nu kan du sätta dig ner på stolen igen.
Sonen – Inte sitta! Stå stolen. Lotta blomma!
Pappan – Mmmm men nu äter vi. Du har luktat på blomman. Sätt dig ner på stolen.
Dottern – HAN SÄGER LOTTA BLOMMA!! (Skrattar hysteriskt)
Sonen börjar även han att skratta.
Mamman och pappa tittar på varandra och undrar när de senast åt en middag i lugn och ro.

Sonen – KLAR!!
Pappan – Ska du inte äta lite till?
Sonen – KLAAAAAR! GÅ NER!
Sonen börjar klättra ner från stolen. Pappan försöker torka händerna på honom.
Sonen – GÅÅÅÅÅÅÅ NEEEEER! KLAAAAAAAAR!
Pappan ger upp avtorkningen och hjälper sonen ner från stolen.
Sonen – Mamma klar!
Mamman – Nej jag har knappt ätit nåt än.
Sonen – MAMMA KLAR!
Mamman – NEJ MAMMA INTE KLAR!
Sonen – MAMMA KLAAAAAR! GÅÅÅÅÅÅÅ!
Mamman tänker att hon kan äta en annan dag och går från bordet i hopp om att få lite lugn och ro.
Dottern – NEJ MAMMA, DU SKA JU SITTA MED MIG!!
Pappan – Men jag sitter ju här!
Dottern – MAMMA SKA SITTA MED MIG!
Mamman – MEJ JAG KAN INTE VARA PÅ ALLA STÄLLEN SAMTIDIGT! NU TÄNKER JAG SITTA I SOFFAN!
Dottern – Men varför skriker du mamma?
Mamman -…
Sonen – MAMMA GÅÅÅÅÅÅÅ!
Dottern – Nu vill jag titta på film!

Så var middagen avslutad. Och det återstår bara att sanera köket från potatisstamp och laxrester.

One thought on “Just another middag

Kommentarer

