Är de borta, mamma?

Jag står i köket och donar med frukosten. Med ”donar” menar jag att jag häller upp flingor i skålar och tinar hallon samtidigt som jag parerar kast med liten my little pony från sonen. Dotter står bredvid och pratar oavbrutet. Så blir hon tyst. Hon tittar på mig med bekymrad min, med blicken i brösthöjd.

– Mamma, är de borta?
– Vaddå? Brösten?!
– Nej…

Hon går fram till mig och lägger en hand på mitt bröst och ser om möjligt än mer bekymrad ut.

– De där…
– Vaddå?!
– Är de borta de där som lillebror brukade äta på?
– Jaha, menar du bröstvårtorna?
– Ja mamma. Är de borta?!
– Nej de är inne i bh’n.

Dottern ser inte helt övertygad ut över mitt svar och dröjer kvar blicken vid mitt bröst. Sen börjar hon prata om pirater.

Kommentarer

