Hej vardag!

Ni vet när man dragit ut lite för länge på hanteringen av tvättberget och man till slut inte har några rena strumpor kvar, trots att man har runt 40 par som cirkulerar? Idag kan man säga att the botten is nådd! Big time!

Vid påklädning imorse fanns inga byxor till sonen. Bara ett par zebrarandiga mjukisshorts som jag köpte i somras på rean. På tok för korta och vida för att bara dra ett par strumpor över. I brist på annat rotade jag fram ett par byxor i storlek 62 (han har 86/92 nu). De räckte strax nedanför knäna. Men de var bättre än shortsen och med ett par stora strumpor från dotterns låda lyckades jag skapa nåt som täckte benen. Jag hittade en halvren tröja på golvet som fick duga.

Dottern ville helst gå runt hemma i en fläckig och för liten pyjamas. Hon bad mig kolla tempen flertalet gånger och när hon fortfarande inte hade någon feber efter femtioelfte kollen förklarade hon att ”Jag har ju sagt till dig att den där är trasig, mamma!”. Men så ville hon plötsligt iväg till förskolan så det var bara att försöka hitta nånting helt och rent. Hyfsat rent fanns, men inte helt. Något för korta byxor med hål på knät. En urtvättad t-shirt med en fläck som inte gått bort i tvätten. Ingen ren kofta fanns att tillgå så hon fick ha en fleecetröja istället. Huvudsaken är att de inte fryser tänker jag.

Så dags att ta tag i tvätten. När jag baxat ner ett gäng tvättkorgar till tvättstugan ser jag att tvättmaskinen är full med ren tvätt. Eller den var ren för en och en halv vecka sedan. Jag valde att inte öppna luckan utan fyllde på med tvättmedel och startade maskinen igen. Förhoppningsvis finns det åtminstone en omgång rena kläder till var och en i familjen tills imorgon.

Kommentarer

