Från Bromma på kvast

Det var hög tid för ett besök till familjen i Norrland så jag bokade biljetter för mig och barnen med flyg. För att kunna åka redan på fredag kväll ordnade vi flyg från Bromma. Det ger oss dessutom tillfälle att se vårt hus ovanifrån och det är ju alltid intressant.

Barnen var oerhört skötsamma på flygplatsen. Dottern hade en lång konversation om rymden och stjärnstoft med en kvinna i mormors ålder. Sonen berättade för alla människor han såg att vi snart skulle flyga flygplan till Norrland. Så ingen missade vår destination.

Flyget skulle gå i tid och vid gaten fick vi veta vilken plats flygplanet stod på. Så vi gick ut med raska steg – allt för att få sittplatser bredvid varandra. Och gärna vid ett fönster, för sinnesron. När vi kommer fram till rätt plats möts vi av ett litet propellerplan. Jag undrar om jag läst fel när jag lämnade gaten. Vi går upp för den smala trappan och jag får huka mig när jag kommer in i planet. Jag kände mig manad att fråga flygvärdinnan om jag verkligen gått ombord på rätt plan. Det hade vi. Det var ett sånt där plan med två säten på ena sidan och ett på den andra. Ett sånt plan jag inte flugit o sen jag var barn. Ett sånt plan som bara flyger på 6500 meter. Ett sånt plan jag trodde man bara flög till små små byar med.

Tydligen fick man bara sitta med spädbarn (sonen fyller inte två år förrän nästa månad) på vissa enkelsäten, så dottern fick sitta själv. Jag fick en liten tillsägelse från flygvärdinnan då det vid ett tillfälle under flygningen tydligen såg ut som om jag tänkt sätta mig med sonen i sätet bredvid dottern. Och det gick inte för sig.

Men allt gick utmärkt och det var två glada barn som klev av på den hala trappan på en snötäckt flygplats i Norrland.

IMG_1757.JPG Dottern var nöjd med att få sitta själv , utan ”den där sprattelgubben” bredvid.

Kommentarer

