Godaste saffransbullarna alla karegorier!

Jag är ingen lussebullsfantast i vanliga fall. De blir lätt lite tråkiga och torra och då kan jag lika gärna vara utan. Men förra året googlade jag fram ett för mig nytt recept och blev lussebullsfrälst! Så idag var det dags igen. Nu kanske ni tror att jag gått och blivit manisk här hemma, men lugn i stormen – jag fick energi från barnens plötsliga lek och pyssel-il och kunde liksom inte låta energin förspillas. Så nu står jag här med en sex-sju saffransbullar i magen och ett lätt illamående.

Jag är dock inte sämre än att jag delar med mig av detta gudomliga recept. Märk väl att det inte är mitt egna recept. Jag är väl ingen bagare!

Sätt ugnen på 225 grader (eller varmluftsugn typ 190 – jag brände första plåten tack vare att jag struntade i att sänka värmen).

Deg:
2 pkt saffran
2 msk rom eller vatten (I say ROM!!)
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
2 dl socker
1/2 tsk salt
Ca 13 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör
200 g hackad vit choklad
300 g mandelmassa
1 ägg till pensling
Pärlsocker

Gör så här:
– Stöt saffran + 1/2 dl socker + vatten/Rom i en mortel
– Värm mjölk + saffranssockret till 37 grader på spisen.
– Smula jäst i degbunke –> rör ut med lite saffransmjölk tills jästen lösts upp. Häll därefter ned resten av saffransmjölken.
– Blanda ned resten av sockret samt salt.
– Tillsätt lite mjöl i taget varvat med smörklickar. (OBS! Ta inte för mycket mjöl, bara just så det börjar släppa från kanten av bunken)
– Bearbeta kraftigt i 5 minuter.
– Jäs under bakduk i 1 timme.

– Dela degen i 3-4 delar (beroende på hur stora bullar du vill ha) –> kavla ut och på med fyllning (precis som om du gjorde kanelbullar).
– Rulla ihop (ja, som kanelbullar) och skär i så stora bitar du behagar –> lägg på plåt under bakduk och jäs 20 min. Känner du dig lite wild and crazy kan du forma dem som kanelsnurror istället.

– På med ägg och socker –> grädda mitt i ugnen ca 7 min.

Ät och njut!!

IMG_2204.JPG

IMG_2206.JPG

Kommentarer

