Staffan och jubelklang

Min man kommer inte helt överens med en av julens vikigaste attiraljer – Staffan. Men han har med tiden lärt sig att acceptera honom. Och jag har sagt att han gärna får införa nån slags julpynt som jag starkt ogillar, i rättvisans namn. Men än så länge har han inte lyckats med det. Däremot har jag tydligen överträffat mig själv i att plocka in fulheten i vårt hus, om jag får tro min man.

Jag och barnen satt helt fredligt och åt en mysig vardagsmiddag, med många tända ljus när maken kom hem. Efter en stund vid matbordet frågade han mig ”What is that?”. (Ja på engelska. Vi pratar engelska när vi inte vill att barnen ska förstå.) Jag förstod dock inte vad han menade. Han pekar då på änglaspelet – det heliga änglaspelet – och skakar på huvudet. ”Vaddå, är det nåt i stil med Staffan för dig?” undrade jag varpå han svarar ”Nej, det är värre!”. Jag känner mig kränkt. Dock inte lika kränkt som min man som nu får leva med både Staffan och änglaspel över jul.

IMG_2245.JPG Det heliga änglaspelet.

IMG_2247.PNG Staffan!

Kommentarer

