En lugn morgon

Det här med att ha en tvååring hemma är lite som att leva på ett minfält. Det smäller när man minst anar det. Inte ens minfältet själv tycks veta var minorna ligger gömda. Det är med andra ord rätt svårt att navigera mellan dessa minor. Låt mig ge ett exempel.

Sonen kommer in i köket, där jag står och gör iordning frukost till dottern.
– Mamma jag vill ha frukost!
– Okej. Vad vill du ha?
– Jag vill ha flingor och mjölk.
– Okej.
Sonen sätter sig på sin stol. Jag plockar fram mjölken ur kylen, tar fram en skål och sträcker mig efter flingorna.
– NEJ MAMMA! NEEEEEEEJ!
– Va?
– NEEEEEEEJ!! INTE DEN SKÅLEN!
– Inte? Nej då tar vi den här istället.
– Ja.
Jag börjar hälla flingor i skålen.
– NEJ MAMMA! INTE DEN SKÅLEN!
– Men du ville ju ha den här skålen?!
– NEEEEEEJ! ANDRA!
– Ja det är klart att du vill ha den andra skålen…
Jag plockar fram en tredje skål ur skåpet.
– NEEEEEEEJ!
– Nej. Men då har vi inga fler skålar. Vad vill du ha?!?
– DEN DÄR!! (Pekar på den första skålen)
– Okej…
Jag häller flingor och mjölk i skålen och ställer den på bordet framför sonen.
– Varsågod!
Sonen stirrar på skålen. Han tar upp skeden i ena handen och lyfter upp ett par flingor med den andra handen. Han tittar mig i ögonen och slänger flingorna på bordet. Sen skopar han snabbt upp resterande innehållet ur skålen och slänger även det över bordet.
– JAG VILL INTE HA FLINGOR OCH MJÖLK!
– …
– JAG VILL INTE HA MJÖLK! BARA FLINGOR! VILL INTE HA FLINGOR! BARA YOGHURT!!
– Vill du ha yoghurt?
– JA?! (Tittar ilsket på mig som om jag vore en högst oförskämd kypare på en bättre restaurang)
Jag suckar och överväger om det är bättre att fortsätta morgonbestyren utan att han har någon mat i kroppen. Men så slår det mig att han trots allt försöker återhämta sig från magsjukan (som tog nya tag igår) och tänker att lite yoghurt kanske bara är bra.
– Mmmm…du ska få yoghurt.
– JA!
Jag plockar fram en skål ur skåpet.
– INTE DEN SKÅLEN!
– Nej. Vill du tala om för mig vilken skål du VILL ha?
– Jag vill ha DEN SKÅLEN! (Pekar argt på den skålen där det en gång låg flingor och mjölk)
– Se där ja. Då tar vi den.
Jag häller lite yoghurt i skålen.
– NEJ MAMMA, NEJ!
– Nej?!
– JAG VILL HA JÄTTEMYCKET YOGHURT!
Jag häller i en skvätt till.
– Oj, titta vad mycket yoghurt du fick! Hur ska du kunna äta upp allt det där?!
Sonen ler nöjd en kort stund. Sen tittar han på sin sked och tar tag i skålen med den andra. Han vickar lite på skålen, som om han överväger att vända den upp och ned. Men så tar han lite yoghurt på skeden och stoppar i munnen. Sen äter han upp all yoghurt. För en liten stund är det lugnt och tyst i köket.
– ÄGG MAMMA! JAG VILL HA ÄGG!!

One thought on “En lugn morgon

Kommentarer

