Grattis på alla hjärtans dag!

Vi sitter och äter frukost, jag och barnen. Maken ligger fortfarande och sover. Vi kan kalla sovmorgonen för en hjärtepresent, så har vi det avklarat. Vi pratar om vad det är för dag idag. Ja förutom det uppenbara att det är ”den enda dag i veckan som gör mig glad” (citat från dottern)(som kan vara lätt dramatisk).

Jag kan inte säga att just denna dag är en jag håller särskilt varmt om hjärtat. För mig är alla hjärtans dag en dag som rymmer en lätt känsla av olust. En olust som kommer från skoltiden då det skulle delas ut nejlikor på lektionstid. Nån slags ceremoni som gick ut på att de populäraste klasskamraterna skulle få glänsa lite extra. Sen skulle dessa nejlikor bäras runt på skolan under resten av dagen så att igen skulle riskera att missa vem som var mest omtyckt. Som om man inte redan visste…

Sen är det det här med köphetsen runt denna dag som jag har svårt för. Inte för att det är något fel med att köpa något till någon man tycker om, men det är onekligen en dag som lockar till överkonsumtion.

Med det sagt – vad blev det sagt imorse vid frukostbordet? Jo vi pratade om att göra nånting roligt tillsammans idag. Vi pratade om att ge lite extra uppmärksamhet åt de man tycker om. Och dottern meddelade stolt ”Jag tycker om mig själv!”.

Kommentarer

