Vad tänker jag på? 

En lek som blivit väldigt populär hemma hos oss är att gissa vad någon tänker på. Genom att få små ledtrådar ska man sedan försöka komma fram till ett svar. Ofta är det dottern som startar det hela genom att helt enkelt fråga mig vad hon tänker på. Igår vid middagsbordet lät det så här.

Dottern – Det är brunt. Men det är ingen björn eller bajskorv.

Sonen – Bajskorv!

Jag – Okej. Är det en snigel?

Dottern – Nej. Det är inte en bajskorv och inte en snigel.

Sonen – En vild ko!

Dottern – Det finns inga vildkor! 

Jag – Du får nog ge nån fler ledtråd.

Dottern – Det är ett bakverk!

Sonen säger namnet på en av sina nya pedagoger.

Jag – Jag tror att det är en kanelbulle!

Dottern – Nej! Men ganska nära.

Sonen – En giraff!

Dottern – Nej det är inget djur, det har jag ju sagt.

Jag – En pepparkaka?!

Dottern – Nej. Den har som prickar på sig, typ som socker.

Sonen – En leopard!!

Jag – Men är det inte en kanelbulle då?!

Dottern – Nej. Det är ett bakverk som är brunt, typ ljusbrunt, med prickar på.

Jag – Nej jag vet verkligen inte.

Sonen – En häst!

Dottern – Det är en kringla!

Det mest spännande är när man ska gissa på saker som bara finns i fantasin. Eller en känsla. Eller när dottern ändrar objekt under resans gång och säger emot sig själv. Här var det dock en kringla hela tiden.

Kommentarer

