Saker man gör när man borde vila

Jag har väldigt svårt att göra ingenting. Även om kroppen kanske behöver vila är hjärnan igång för fullt och planerar saker. Och till slut har jag planerat så mycket att jag måste göra nåt för att inte förgås av tristess. Och för att inte få så många idéer i huvudet att det exploderar. För det kan hända har jag hört. 

Mitt i soffhänget fick jag för mig att jag skulle plocka fram torkvindan ur garaget och hänga ut tvätt på tork. Möjligen lite prematurt då det fortfarande blåser mycket svala vindar, men känslan av att hänga ut tvätten för att torka vinner över vett och sans. Så jag masade mig upp ur soffan för att skrida till verket. När jag ändå var i farten klippte jag ned krusbärsbuskarna lite. Och vände på krukorna med påskliljor vid garageuppfarten, så att de inte ska växa snett. Och hämtade min cykel från pendelstationen. Och köpte hydrokortisonsalva till sonens eksem. Och hämtade ut ett paket från Coop. Och började vika tvätt. Och slängde några strumpor med hål i.

Så nu hänger en omgång tvätt på tork där ute. Och jag ligger åter på soffan och försöker vila kroppen medan hjärnan arbetar. 



Kommentarer

