Jävla lyxproblem är vad det är

Igår tilttade jag på nån nyhetssändning och möttes av nyheten att regeringen vill sänka rotavdraget från 50% till 30%. Det blir med andra ord lite dyrare att renovera hemma. Såklart trist för alla som driver eller jobbar på byggföretag, inget snack om det. Men för gemene man känner jag att det här är något av ett lyxproblem.

I inslaget intervjuade reportern en man som köpt en villa på Lilla Essingen. Jag kan ha hört fel, för mig veteligen finns inga villor på Lilla Essingen. Och om det skulle finnas en villa på Lilla Essingen kan jag garantera att den hade varit alldeles förskräckligt dyr. Men sak samma. Mannen hade köpt en villa med sin familj och totalrenoverat den. Nu fick man följa med från rum till rum och lyssna till vad som var gjort. Sen fick vi höra att renoveringen hade vart väldigt svår att genomföra med ett sänkt rotavdrag.

Jag känner att idag, när gemene man lever med en överkonsumtion av precis allt, är det här inget egentligt problem. Det är en lyx att kunna dra av 50% av kostnaden vid renovering, inget självklart. Folk roar sig med att byta ut fullt fungerande (ibland nya) kök för att det inte riktigt passar deras stil, köper nya möbler efter säsong, hottar upp badrummet för att få det senaste inom badrumsinteriör, byter ut hela inredningen i ett rum för att man en dag vaknar upp och kommer på att man gillar lila bättre en grått. Det är helt sjukt hur mycket pengar vi lägger på våra hem! Och nej, alla har såklart inte möjlighet att lägga några pengar på sina hem, men nu menar jag människor som är tillräckligt priviligierade för att kunna göra det. Och allt slit och släng är fullkomligt förkastligt ur ett miljöperspektiv.

Jag tänker inte påstå att jag själv är perfekt. Vi håller ju själva på att renovera här hemma. Men om jag ska ryggdunka mig lite så är de renoveringar vi gör sånt som behöver åtgärdas. Och om rotavdraget nu sänks får vi helt enkelt renovera lite långsammare (tveksamt förvisso om det går att renovera långsammare än vi gör). Och det är inte ett dugg jävla synd om oss för det. Jävla lyxproblem är vad det är!

Kommentarer

