Pendlarvett

Det här med att pendla till jobbet är egentligen inget som stör mig. Jag kan till och med komma på mig själv med att gå och le när jag följer strömmen av morgontrötta människor som går genom centralen på väg mot tunnelbanan, som en enda stor fårskock. Visst hade det varit trevligt att kunna cykla (eller promenera för all del) till jobbet på tio minuter, men man kan ju inte få allt här i världen. Så pendling it is!

Något som jag dock har väldigt dåligt tålamod med är vad som händer med människor i samband med av- och påstigning. Jag kan inte för mitt liv förstå att man inte greppar att folk måste få kliva av innan man kliver på tåget. Det är alltid minst en person som drar igång en påstigning samtidigt som en bunt människor försöker kliva av tåget. Och vad händer då? Jo, de som ska kliva av tvingas liksom stanna mitt i gången och kommer ingen vart. För när väl en person börjat bana väg in i tåget kommer alltid ytterligare en eller tio personer efter. 

Jag kan tänka mig att dessa rabiata påstigare har sett en sittplats nånstans inne i vagnen och tänker att ”nu jävlar ska här sittas!” medan de armbågar sig igenom strömmen av avstigande pendlare. Och råkar jag då vara en av dessa som ska av tåget kan det hända att jag blir rätt så arg. Och då spänner jag blicken i sabotören av ordning och fräser att det skulle gå så jävla mycket enklare om alla fick kliva av först. En del stannar då upp. Andra skiter fullständigt i min (och övriga avstigares) irritation och sänker blicken ned i sin telefon och fortsätter sin kamp mot strömmen. 

Ja jävlar alltså vad det tar på krafterna att pendla vissa morgnar. 

Kommentarer

