Det handlar om timing

Ibland blir det lite fel i logistiktänket här hemma. Som igår, när jag skulle iväg med barnen för att handla lördagsgodis. Ja mat skulle också handlas men det var barnen tämligen ointresserade av. Morgnarna försvinner lätt på helgerna och igår var inget undantag. Så när vi väl kom iväg hemifrån började klockan krypa mot lunch. Men det noterade jag inte riktigt.

Väl i affären ville sonen välja själv vad som skulle ner i shoppingkorgen. Typ storpack okokta bönor, en megaflaska läsk och femton skinkförpackningar. Och han var inte det minsta road av det faktum att jag inte var inne på samma shoppingbana som honom. När han insåg att vi (mot hans vilja) stoppade ner en baguette i korgen la han sig raklång på golvet och vrålade. Det var nånstans där jag insåg vad klockan var slagen. 

Jag bar således ett vrålande barn under ena armen och två shoppingkorgen i den andra, medan dottern tog sig an barnvagnen. När vi tagit oss ända fram till kön till kassan hade jag hunnit få en handfull både medlidsamma och irriterade blickar. Men nu var även jag trött på skrik, sparkar och slag från det trötta och hungriga barnet. Så medan dottern lastade upp varor på bandet vaggade jag sonen i famnen och sjöng ”Utan dina andetag”. Inga konstigheter alls när man är på en mataffär. Men sonen blev lugn som en filbunke och det var liksom det som var poängen. Och fellow köare blev underhållna med sång istället för skrik. Och barnen fick sitt godis till slut (och även lunch). Slutet gott, allting gott. Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar.

Nästa lördag ska jag kolla på klockan innan jag åker för att handla godis. 

Kommentarer

