Det där (lite väl tilltagna) medicinförrådet

Det finns vissa saker som man alltid måste ha hemma. Värktabletter är en sån sak. Har man begåvats med både mensvärk och migrän gäller det att vara förberedd, annars kan det gå precis hur illa som helst. Och så värktabletter till barnen. Jag ger ytterst sällan medicin i febernedsättande syfte till barnen, däremot får de självklart smärtstillande om de har ont. Sånt måste bara finnas hemma. Ingen blir lycklig av en nattlig tur till scheeleapoteket så att säga. Och så plåster, förband, medicin mot springmask (dödsviktigt även det, med barn i förskoleåldern), näsdroppar för alla storlekar och allergimedicin. 

För att alltid ha förrådet tillräckligt påfyllt gäller det att tänka till. Och det är ofta här det brister. För jag köper hellre en extra förpackning valfri smärtmedicin när jag ändå går till Apoteket, än att riskera att det är slut när det behövs. Så även min man (han må förneka det, men jag hittar ofta nya alvedonpaket som inte jag köpt). Och när jag sedan går igenom förrådet av mediciner här hemma hittar jag en massa likvärdiga mediciner i gömmorna. Många gånger har en del av dessa gått ut (ofta barnens mediciner). Och med tanke på att jag gör denna procedur typ vart annat år hinner det bli lite som behöver kasseras. 

Det här är årets skörd av dubletter. Om någon är drabbad av lindrigare graviditetsillamående eller åksjuka har jag fyra förpackningar postafen att tillgå.

 Och sånt som ska slängas.  

Den här gången blev det bara en och en halv påse gamla läkemedel. Och nu är det åter ordning och reda i medicinskåpet. 

2 thoughts on “Det där (lite väl tilltagna) medicinförrådet

  1. Haha, ser ut som hemma hos mig. Har nog också fyra paket med postafen… Mådde iof så sjukt illa i början av graviditeten och trodde väl aldrig att det skulle gå över så har för mig att jag köpte upp hela lagret… Typ.

    Liked by 1 person

Kommentarer

