Nya marker

Jag har gjort något jag tidigare sagt att jag aldrig skulle göra. Mest för att jag inte haft något som helst intresse för det. Jag har signat upp mig för nån slags stafett i augusti. Jag vet inte ens vad det är för stafett, men jag vet att jag ska springa fem kilometer. Fem kilometer är min standardsträcka. Eller var min standardsträcka snarare. Ja innan vår-vinterns alla virus slog klorna i mig och familjen. Jag har nu runt 6 veckor på mig att återuppta löpningen (i lite större utsträckning än en löptur i veckan vill säga). 

Sagt och gjort. Härom dagen tog jag mig ut på en förmiddagstur i stekande sol. Efter 2 kilometer var jag så varm att jag började frukta för min hälsa. Jag tänkte på folk som faller ihop och dör i löpspåret. Så jag vände hemåt och fick ihop en nätt 2,5 kilometers tur. Gott så. Jag vill ju inte gå och dö på kuppen. 

Idag var det dags igen. Jag hade laddat dåligt med lite för lite sömn (försök söva två exalterade barn som dessutom sovit i bilen på väg till stugan) och ett par glas vin till maten igår. Men ut skulle jag. De Höga Kustiska vägarna är för känndom inte platta. De går upp och de går ner. Mest upp känns det som. Emellanåt får man lock för öronen. Jag hade som ambition att klå de 2,5 km jag sprang i förrgår och det gjorde jag – med 500 meter. Heja mig eller nåt sånt.  

 Jag måste ändå säga att 3 km är klart bättre än ingen kilometer. Särskilt med tanke på uppladdningen… Jag tror att det får bli ännu mindre vin och lite mer sömn så löser sig nog det mesta innan stafetten. 

Nu sitter jag i soffan och spanar in trafiken utanför fönstret. Det är lugnt idag – bara två båtar än så länge.  

 

Kommentarer

